Aké chlebíky a pečivo sú vhodné pre diabetikov

Aké chlebíky a pečivo sú vhodné pre diabetikov

14. november je každoročne dňom, keď sa viac hovorí o diabetických ochoreniach, ich liečbe a venuje sa aj pozornosť zdravému životnému štýlu pre ľudí s cukrovkou. Svetový deň diabetu je aj pre nás príležitosťou pozrieť sa, aké chleby a pečivá sú pre diabetikov vhodnejšie.

Okrem špeciálneho pečiva pre ľudí s cukrovkou (bývajú označené DIA) - bez cukru a zo špeciálne upravenej múky -, existujú rôzne zdravé varianty, ktoré sú nutrične bohaté a nespôsobujú výkyvy cukrov v krvi.

Pravda, pri diabetických ochoreniach vždy platí, že dôležité je strážiť si veľkosť porcií a kalórie z karbohydrátov a cukrov. Ako sa hovorí, aj dobrého veľa škodí.

Plnozrnné chleby a pečivo vhodné pri diabetes

Potraviny z celého zrna (tmavej plnozrnnej múky) sú rozumnou voľbou nielen pre diabetikov, ale pre každého, kto sa chce zdravšie stravovať.

Plnozrnné chleby a pečivo sú zvyčajne lepšie pre udržiavanie nízkej hladiny cukru v krvi, lebo mávajú nižší glykemický index (GI). Dva tenké krajčeky takéhoto chleba - každý s kalorickou hodnotou do 90 kal. - by mali byť pre väčšinu ľudí v norme.

Chlieb pripravovaný tradičnou kváskovou metódou

Výbornou alternatívou ku konvenčne pripravovanému chlebu je pre diabetikov kvalitný kváskový chlieb (nie s pridaným kváskom). Keďže zrno pri dlhom kváskovaní mení štruktúru, takýto chlebík má menej fytátov - teda látok, ktoré uzamykajú nutrienty a nedovolia ich dobre stráviť.

Preto je kváskový chlieb, ideálne z plnozrnnej múky alebo naklíčených zŕn, oveľa výživnejší - stačí ho zjesť menej do sýtosti - a zároveň ľahšie stráviteľný, ako rýchlokvasené, najmä biele, chleby s pekárskymi kvasnicami. Viaceré štúdie tiež ukazujú, že kvalitný plnozrnný kváskový chlebík oveľa menej / pomalšie dvíha hladinu cukru.

Možno ho ešte obohatiť semiačkami chia alebo pomletými ľanovými semiačkami - obe obsajujú Omega-3 mastné kyseliny, ktoré v tele pôsobia protizápalovo a takisto majú extra vlákninu.

Namiesto sladkého pečiva - banánový chlebík

Banánový chlebík je vhodný ako náhrada bieleho pečiva či koláčov. Banány majú takisto nízky glykemický index, hoci obsahujú cukry a škroby. Sú tiež bohaté na vlákninu.

Diabetici, ktorí si musia prísun ovocia prísne kontrolovať, teda môžu v primeranej miere jesť aj banány alebo banánový chlebík, najmä keď nie je prisladený a ideálne, keď je pripravený z nejakej alternatívnej múky - napríklad amarantovej alebo mandľovej.